Dop

Dopet är en glädjefest oberoende om det är det nyfödda barnet eller tonåringen eller den vuxne som döps. Dopet har inga åldersgränser. I dopet blir man upptagen som medlem i församlingen, i kyrkan och i Guds världsvida familj.

Barndop

Dopet kan hållas i hemmet eller i någon av församlingens kyrkor eller församlingshem. Dopet kan också hållas i t.ex. en familjegudstjänst. Besök pastorskansliet i Kristinestad, Rådhusgatan 1, eller ring tel 06-2211073 måndag, onsdag och fredag kl 9.30-12 för att boka tid och plats för dopet. På pastorskansliet vet man vilka präster som är i tjänst. Före dopet har föräldrarna och prästen ett dopsamtal där man tillsammans funderar på dopet och går genom praktiska detaljer.

Vuxendop

När man döps som tonåring är det oftast i samband med skriftskolan och då döps man före konfirmationen. Döps man som vuxen har man en tid innan dopet samtal om kristen tro med någon av församlingens präster.

Faddrar

Åtminstone två av faddrarna ska höra till den evangelisk-lutherska kyrkan och vara konfirmerade. Faddrarnas uppgift är att hjälpa till med den kristna fostran.

Dopfest

Vill ni ha dop och dopkaffe i församlingens lokaliteter? Som församlingsmedlem kan du boka församlingshemmet i Kristinestad, kyrksalen i Lappfjärd och församlingssalen i Sideby gratis för fyra timmar för dopfest.

Baby som döps
Kirkon kuvapankki/Aarne Ormio

I dopet lovar Gud vara med oss under hela vårt liv. Vi får del av den heliga Anden. Gud finns överallt, också inom oss.

Läs mer om dopet

I centrum för dopet står en ny, liten människa. Det finns ingen strikt etikett att följa. Det viktiga är att dopet känns bra för familjen. Här har vi samlat de viktigaste punkterna som hjälper er att planera dopet.

Läs vad du ska minnas inför dopet

Så här går dopet till

En fadder är en viktig person i ett barns liv, en trygg vuxen och vän. Alla ska ha minst en fadder.

Läs om att välja faddrar

Kontakta församlingens kansli och boka tid för dopet. Du kan själv välja präst.

Läs om val av präst

Det är aldrig för sent att låta döpa ditt barn. Ni kanske ordnade en namngivningsfest för att fira ert barns födelse, men valde att inte ha dop? Inga problem! Dop kan man ha senare också.

Här kan du få svar på vanliga frågor om dop

Kanske du ännu funderar över något. Kolla då här.

Läs vanliga frågor om dop